XV535 Oštećeni leteći ležaj i problemi sa magnetskom sklopkom

Kupio sam polovni Virago XV535 koji je savršeno radio, ali je nakon nekoliko stotina kilomtera počelo zveckati nešto što je zvučalo slično ventilima. Isprva se nisam obazirao na to već sam se raspitivao kako podesiti ventile i da li je to nekakav problem. Ponekad se znao čuti nesto glasniji "zvec" ali samo na određenim okretajima i određenim uvjetima rada. To se čulo svega nekoliko puta. Motor je cijelo vrijeme palio od prve i nikakvih pokazatelja u vožnji nije bilo osim zveckanja koje se polako pojačavalo. Nakon 900km su nastali pravi problemi. Prijatelj i ja smo sjeli na motor i odvezli se nekih 18-ak km. Pravi problemi su počeli na 12-15km. Nije više reagirao na gas kao prije već kada mu date gas on napravi zadršku od 1/2s i tek onda ubrzava i to ubrzanje nije kao ono što je nekada bilo... Kada smo prešli još ta 2-3km stao sam, stisnuo kvačilo i on se ugasio. Zveckanje je još uvijek bilo prisutno u vožnji, ali nije bilo posebno glasno... Upalio je od drugog pokušaja i nije se gasio. Blok mašine je bio toliko vruć da ga nisam mogao pipnuti rukom. Kad se ohladio upalio sam ga od prve, ali se pri prvih par okretaja čulo jako lupanje u mašini koje je nestalo kada se podiglo ulje. Krenuli smo lagano i normalno se ponašao u prvih 2-3km. Vozio sam ga polako i gledao što će biti. Nisam vozio brže od 50-60km/h. Kada sam osjetio da ne može zadrzati niti toliku brzinu stao sam i kao i prošli puta se sam ugasio. Bio je vruć.

Rješenje:

Kada smo rastavili mašinu vidjelo se da je otišsao jedan leteći ležaj i da je oštetio radilicu i klipnjaču. Jedino pravo rješenje je bilo da se zamjeni radilica i klipnjača. Naravno, našlo se tu još "sitnica" za promijeniti. Evo spiska dijelova i njihovih pripadajućih šifri koje bi vam mogle dobro doći:

Šifra
Naziv
kom
22U-12176-01-00
lančanik razvodnog lanca
2
22U-12231-00-00
vodilica razvodnog lanca
2
22U-12241-00-00
vodilica razvodnog lanca
2
94590-27118-00
lanac razvoda ventila
2
11H-12210-01-00
zatezač lanca (španer)
1
11H-12213-00-00
brtva zatezača lanca
2
26V-11610-00-00
set karika
2
22U-11633-01-00
osovina (bolcna) klipa
2
22U-11656-00-00
leteći lezaj
2
22U-11650-00-00
klipnjača
1
22U-11654-00-00
vijak klipnjače
2
90179-08327-00
matica klipnjače
2
22U-11411-00-00
radilica
1
22U-11416-90-00
glavni ležaj radilice, zeleni
2
41R-14940-00-00
membrana karburatora
2
komplet brtvi za cijelu mašinu
1kpl

Dijelove sam naručio u Yamahinom salonu u Krškom, jer su mi ispali najpovoljniji od svih dealera u blizini. Nisam naručivao dijelove iz daljih zemalja jer sam trebao dosta dijelova koji su veliki i teški, pa mi je ova varijanta bila najzgodnija. Ukoliko ne trebate ništa veliko, preporučujem dobro raspitivanje i u daljim zemljama. Platio sam im predračunom pola iznosa i oni su mi naručili dijelove. Trebalo im je 7 radnih dana da stignu i da odem po njih.

Najveći problem u svemu tome je što Virago ima 4 boje ležajeva (letećih i glavnih). Treba ustanoviti koji ležaj iskoristiti. Budući da je moja 535-ica '92 godište, možda ove informacije nekome pomognu, ako ima isti model kao i ja.

Kao leteće su mi u Krškom odredili plave ležaje, a to im nije bio problem, jer su naručivali radilicu i klipnjaču pa po tome i ležajeve koji na njih odgovaraju. Problem je bio s mašinom. Ja sam im dao sve podatke koje sam našao i nisu im bili od pomoći...

Radilica 22U-1 Mašina 2YL-056805
04 10 D 69
4F 43

Naručili su mi plave i zelene glavne ležajeve radilice, jer samo te dvije vrste postoje i to je bila najsigurnija varijanta. Da bi mogli izračunati zazor morali bi svaki ležaj staviti u blok motora i izmjeriti njegove dimenzije i dimenzije radilice. To nije dobro jer kada stavite lezaj, izbijete ga, pa ga ponovno vratite nemate onaj originalni ležaj već (na oko neprimjetno) deformirani ležaj koji više nema zazor spram radilice kao prvi puta. Postoji teorija s novinskim papirom, da ga presavijete tako da imate dva lista i takvog duplog ga stavite izmedju radilice i lezaja, te zavrtite. Ne smije ga niti zguzvati (prevelik zazor) niti poderati (premali zazor). Ta teorija mi se nije sviđala kao ni mojem majstoru koji se našalio ("Koje novine - Auto klub ili Jutarnji...."). To je relativno pa smo zaključili da je to prevelik rizik. Jako je teško tako precizno izmjeriti ležaj i radilicu, jer je zračni zazor između njih nekoliko mikrona, kolika je debljina čestica ulja koje se nalaze između. Ako za nekoliko mikrona pogriješite to već nije to... Ili će zaribati ili će imati mjesta pa će udarati...

Uvijek postoji netko tko zna takve stvari samo trebate doći do njegovog broja telefona. Ja sam imao tu sreću. Gospodin mi je rekao da je najveći trik u tablici ispod teksta. Broj 92 je godište, a brojevi 1 - glavni ležaj s lijeve strane; 2 - leteći lezajevi; 3 - glavni ležaj s desne strane. Točkice ispod označavaju boju ležaja. Po mojim točkicama dobijete da za glavne ležajeve trebam zelene, a leteći su mi plavi. To je bilo lijepo za čuti dok mi nije rekao da mi je to za originalnu radilicu, ali da se postavlja pitanje da li je ta radilica jednaka ovoj novoj koju sada imam. U Krškom kažu da oni mogu naručiti samo jedan tip radilice i da naručuju prema godištu i serijskom broju. Po tome smo zaključili da ne bi smjelo biti problema. Za svaki slučaj će majstor premjeriti radilice i kad bude stavio ležajeve probat će staviti samo radilicu u mašinu, nauljiti lezajeve i probati je vrtiti. Ne smije zapinjati niti imati zračnosti. Mora biti idealno... Najsigurnija metoda je mjerenje!

Podaci koje sam još uspio sakupiti su:
Prema promjeru rupe u bloku:
49,000-49,010 - Plavi ležajevi

49,010-49,020 - Zeleni ležajevi (Yamaha Krško)
Zračnost između radilice i ležaja: 0,0591-0,0593mm
Postoje samo dvije boje glavnih ležajeva, plava i zelena.

Ležajeve su mi uprešali u Osijeku u servisu Ive Olujića (bivši remont servis). Oni se profesionalno bave takvim strojarskim poslovima vezanim za generalke na mašinama. Uprešali su mi u jedan blok jednu boju, a u drugi blok drugu boju, pa su usporedjivali mjerenjima koji bi bolje odgovarao. Kada su premjerili zeleni bilo je tako malo zazora da je to bilo reda 0,01mm i na oko i osjet se vidi da bi to zaribalo, dok je za plavi bilo 0,055mm pa su se odlučili za tu soluciju i izbili zeleni ležaj s druge strane. To znači da za moj model odgovara plava.

Dok je to moj majstor radio, ja sam se zabavljao s drugim Virago problemima... Naravno s magnetskom sklopkom ispod rezervoara koja nije radila, tj. bila je stalno na rezervi. Skinuli smo donji rezervoar i rastavili sklopku. Očistili smo je, podmazali, isprobali i nanijeli silikona na nju, te ju sklopili. Prilikom montaže na rezervoar mi je sinula ideja da bi mogao oprati rezervoar od trunja... (sva sreća!!). Kada sam ga nosio da ga operem, čuo sam da se nešto kotrlja u rezervoaru. Otpala je duža plastična cijev koja ide u sklopku, a služi da dovod goriva u normalnom stanju. Zato je duža. Kada gorivo dođe ispod nje, motor se gasi te prebacujemo na rezervu, te tada crpimo gorivo kraćom cijevi, a koja ga vuće s dna rezervara. Kada vam ispadne ta cijev (koja na sebi ima mrežicu da trunje s dna rezervoara ne ulazi unutra) sklopka vuće gorivo s dna, a s njim i sav talog. Talog prolazi kroz nju ali se skuplja u rezervi koju ne koristite... Nakon nekog vremena ju ne možete prebaciti, a uz to još i vlaga ulazi uz kabel u sklopku...

Ovdje su e-mail adrese od stranih prodavača i dealera koje sam kontaktirao:

stane.smodis@siol.net
feedback@CruiserCustomizing.com
sales@customparts.nl
mail.order@hein-gericke.co.uk
mark1motorcycles@blueyonder.co.uk
sales@motorbikeworld.co.uk
parts@westernpowersports.com
mshopper@cfl.rr.com
sales@roukama.com
sales@customcruisers.com
info@xtremepowersports.com
rimport@online.no
richardlorin@hotmail.com

Nadam se da će vam ponešto od ovoga koristiti. Napisao sam sve što sam tijekom ovog posla uspio saznati i želim to prenijeti ukoliko netko prođe slicno kao ja. Bilo bi dobro da od početka ima neke informacije koje bi mu koristile. Informacije su dobivene od ljudi s puno iskustva na tom polju, kao i od ovlaštenih servisa, ali ipak sve provjerite jer za eventualne posljedice ne odgovaram.

Majstor koji mi je izveo radove je gospodin Vjekoslav Smider, iz Valpova (kraj Osijeka). 031/652-621 mu je kućni broj, a 031/652-883 mu je broj radionice. Čovjek je i više nego susretljiv...